Nettbutikk logg del 2: Fra idé til salg

I forrige innlegg skrev jeg om hvordan vi har laget egen nettbutikk, i tillegg til hvordan vi har gjennomført markedsføring knyttet til A Cup of French. Her forklarte jeg blant annet om hvordan prosessen fra ide til gjennomføring var, og hvilke mål vi hadde satt oss for oppgaven. Det anbefales å lese det første innlegget her, for å henge med i svingene på hva som skal diskuteres nå!

Betalingsløsninger

Et av hovedfokusene våre på vår egen nettside var at handlekurv og betaling skulle være enkelt og veldig brukervennlig. Ved å ha en oversiktelig og enkel prosess når kunden har bestemt seg for å kjøpe, kan dette minke frafallet av folk som ikke gjennomfører kjøp. Som man ser under er det ikke mange felt å fylle ut for å foreta et kjøp, noe som ikke er tilfeldig. I tillegg til dette er det en boks man kan krysse av for at informasjonen man skriver inn beholdes lagret til neste gang man kommer for å gjennomføre et kjøp. Dette vil gjøre det enklere å få salg senere, der betalingen er ENDA enklere.

Når det kommer til selve betalingsløsningen benytter vi oss av Stripe, selvom vi godt kunne tenkt oss å ha implementert Vipps som er noe av det enkleste (for oss nordmenn). Grunnen til at vi ikke gjorde dette var at vi ikke faktisk skulle selge noe gjennom denne siden, og at kravet for å ha Vipps på sin side er at man må ha et organisasjonsnummer. Dette virket ikke nødvendig for oss, men er noe vi hadde vurdert om vi skulle gjennomført salg på siden. En annen årsak til at vi benyttet oss av Stripe var at det enkelt å integrere med Shopify, i tillegg til at det er et av de mest populære betalingsverktøyene her. Med Stripe har man blant annet American Express, Visa, Paypal og MasterCard som betalingsmuligheter, noe vi mener dekker enhver bruker.

Lansering

Vi valgte å lansere når vi hadde alt på plass, ettersom vi visste det kom til å være mange kunder på siden med en gang vi lanserte. Som nevnt i forrige innlegg bygget vi opp lanseringen på ulike sosiale medier, samt gjennom newsletters, ved å «tease» hva produktet skulle være og gi små hint her og der. Lanseringen var 25.mai og vi hadde litt over 1.700 brukere innom. Vi lanserte siden med tre produkter, der vi ikke rakk å bli ferdige med fler. Samtidig ble vi enige i at det var bedre å starte med færre produkter slik at det ikke ble overveldende for kundene, i tillegg til at de kunne bli kjent med de tre første produktene først før vi lanserer mer. Alt i alt er vi veldig fornøyde med resultatene!

Nådde vi våre OKR?

Objective: Opprette en nettbutikk som treffer målgruppen, samt å få solgt produktene som tilbys. I tillegg til dette ønsker vi at nettsiden ser stilren ut og er brukervennlig for å representere kvaliteten på produktene som selges. 

Vårt objective var å opprette en velfungerende nettbutikk, dette gjorde vi to ganger; (1) når vi lagde vår egen nettbutikk knyttet til A Cup of French, og (2) når vi re-designet hele den eksisterende nettbutikken til A Cup of French. Begge gangene var dette krevende, men resultatet ble vellykket begge ganger med to stilrene og brukervennlige nettbutikker. I tillegg var det som mål å få solgt produkter, noe vi klarte (til og med flere enn forventet).

Videre har vi tatt bilder av nettbutikken til A Cup of French før og etter vi designet den om:

Nettbutikken:
Øverst er et skjermbilde av nettbutikken FØR endring:

Dette er slik det ble ETTER vi gjorde endringer. Produktene kommer tydeligere frem og det er en mer rolig og brukervennlig side.


Produktsiden:

Deretter måtte vi gjøre endringer på produktsiden også, ettersom denne var like uoversiktlig. Her er FØR endring:

Slik ble den seendes ut ETTER endring. Designet står i tråd med nettsiden og har samme skrifttype på tvers av den slik at det blir en helhet i det.


Nådde vi våre key results?

KR1: Utvikle nettbutikk med logo på produktet som selges.

Dette målet var ikke vanskeligst å nå, logoen kom raskt på plass og produktene vi skulle selge trengte bare å bearbeides til å passe målgruppen litt mer. Vi endret forsidebildene på produkt-bildene slik at de sto mer i stil mer resten av butikken.

KR2: Mål om å få 9 000 nye følgere på Instagram innen 19 juni.

Da vi startet oppgaven den 27.04.20, hadde profilen allerede 150.341 følgere. I skrivende stund (12.06.20) har den 163.806 følgere. Dette betyr at vi har klart å øke følgerbasen med nesten 14.000 følgere på en og en halv måned, noe som er 5.000 over forventning!

KR3: Mål om å få 3000 besøkende på nettsiden innen de første to ukene av lansering.

I likhet med punktene over, klarte vi dette også med god margin. Der vi hadde mål om 3000 besøkende innen 14 dager, hadde vi 45.145 sidevisninger! Dette er jo utrolig gøy for oss, samtidig som at vi ikke har klart å sette oss høye nok mål for lanseringen.

KR4: Mål om å få 500 abonnenter på nyhetsbrev innen 15 juni.

Dette var et mål vi satte høyt, og som vi jobbet aktivt mot å nå. Vi nådde ikke målet, men vi fikk 221 nye abonnenter på nyhetsbrevet, noe vi er fornøyde med der dette ikke er en enkel oppgave.

KR5: Mål om å få solgt 50 produkter på nettbutikken innen 15 juni.

Dette var det målet jeg trodde vi hadde satt for høyt, der 50 salg hørtes mye ut selv om man har en stor følgerbase. Forskjellen mellom en større bedrift og en mindre bedrift er at de mindre ofte får hjelp fra familie og venner gjennom salg, og kan derfor fort generere mange salg. Større bedrifter derimot, må regne med at ukjente personer kjøper av dem basert på deres inntrykk av bedriften som helhet, noe som er vanskeligere i begynnelsen. Uavhengig av dette fikk vi til 54 salg, noe vi er veldig stolte av!

Oppsummering

Vi ser tydelig nå at tallene for key resultsene er alt for lave, der disse egentlig skal være «nesten umulig å nå» for å skape motivasjon etter å nå de. En av årsakene til at vi satte de så lave var at vi ikke hadde noe perspektiv på hvor rask økningen på en nettside med følgere fra før. Jeg mener at dersom det hadde dreid seg om en startup, hadde vi enklere klart å sette mål som var mer riktige. Uavhengig av dette klarte vi å øke bedriftens følgere, abonnenter på newsletter og sideklikk betraktelig mer enn det det hadde vært tidligere.

Vi har kjørt lignende kampanjer og markedsføring jevnt på sosiale medier, og holdt en sammenheng mellom mediene slik at det ser mer profesjonelt ut. Selv om vi har endret format, tekst for å passe det enkelte mediet bedre, har det vært en viss likhet på tvers.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *