Betalt vs. Organisk søk: Hvordan kan de brukes?

Når du søker etter innhold på en søkemotor som Google eller Yahoo, vil du få opp flere millioner resultater på det som kalles «Search Engine Result Page», med forkortelsen SERP. Blant disse resultatene vil det være en blanding av organisk og betalte. Det kan være vanskelig å tyde hvilke av disse som er hva, men bakgrunnen til hvorfor de er plassert der de er avslører mye.

http://www.quickmarketing.com/paid-vs-organic-difference/

Som hovedregel kan man si at de første resultatene er betalte, og da som oftest reklamer som søkemotorens algoritmer har funnet ut at passer til deg. Videre, er resultatene som dukker opp på midten av siden ofte organisk, og er plukket fra hele nettet. Videre skal artikkelen snakke om:

  • Hva forskjellen på betalt og organisk søk er
  • Fordeler og ulemper ved disse
  • Hvordan en blanding av dette kan brukes i en bedrift

Betalt vs. Organisk søk: Hva er forskjellen?

Betalt søk er reklamer som ulike bedrifter har betalt for at skal komme øverst, selv over de organiske resultatene. Dette er en metode for å få eget innhold tydelig frem, og ved å investere penger i SEM (search engine marketing), vil det være større sannsynlighet for at du kommer høyt opp når noen søker etter spesifikke nøkkelord.

I teorien skal det ikke være vanskelig å identifisere et betalt søk fra et organisk søk. I SEPR vil du kunne se at det tydelig står «Annonse» over nettsidens URL. Dette er illustrert under, der man tydelig kan se at de øverste resultatene i søket etter «Pizza Oslo» er betalte.

Organisk søk tyder til funn under reklamene betalt for på SERP. Dette er «naturlig» funn, der søkemotorens algoritmer har funnet de mest relevante resultatene på hele nettet til det du søker etter. Hvilke av disse artiklene som kommer høyest opp i listen av organiske resultater har mye med hvilke nøkkelord artikkelen bruker, meta-tags, tittel-tags og relevant innhold. Det er mulig å øke sjansene for å komme høyt opp i organisk søkeresultater, altså ved å ta i bruk SEO (search engine optimalization). Dette er en taktikk for å øke antall besøkende på nettsiden din, i tillegg til å få en høy plassering på søkemotoren. Jeg har tidligere skrevet ett innlegg om hvorfor man bør investere i SEO, her!
Videre har jeg tatt ett skjermbilde av de øverste organiske resultatene i søket etter «Pizza Oslo».

Fordeler og ulemper

Fordelen ved å benytte seg av organisk søk er for det første ganske innlysende: at kostnadene er mye lavere enn ved betalt. Ved å benytte seg av SEO og produsere relevant stoff vil dette lønne seg i det lange løp. I tillegg vil Google vurdere deg som en pålitelig kilde etterhvert som flere av dine innlegg når høyt, og du vil automatisk kunne nå høyere opp i SERP. Dette gjør også at flere brukere vil huske din nettside fra forrige gang de søkte etter noe, og ender opp med å bruke din side som en «to-go» side for å få svar.

Organisk søk har ikke bare fordeler, en av ulempene er at det er tidskrevende å utvikle artikler som er relevant med tilhørende gode nøkkelord. Det å arbeide med sin SEO tar tid, men vil også gi gode resultater. Dette kan sammenlignes med betalt søk, der man kan klatre fortere opp i SERP.

En balanse mellom organisk og betalt

For å konkurrere på dagens marked er det viktig å ha en kombinasjon av både organisk og betalt søk. I det lange løp kan et organisk søkeresultat klatre opp i listen, så lenge informasjonen oppleves som relevant. Dette står i kontrast med betalt søkeresultat, der man ikke blir vist dersom man ikke betaler.

Det er viktig å nå frem til kundene i både den øvre delen av søket, og den nedre delen. Ved å utvikle innhold med gode nøkkelord og relevant innhold gjennom gode SEO teknikker, forsikrer du deg om at ditt innhold forblir synlig i lang tid fremover. I tillegg er det viktig å bruke betalt søk for å bli plassert fremfor brukere med høy kjøpsintensjon.

Kilder:
https://www.acquisio.com/blog/agency/difference-between-organic-paid-search/
https://www.impactbnd.com/blog/organic-search-vs-paid-search

2 kommentarer til «Betalt vs. Organisk søk: Hvordan kan de brukes?»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *