Er outbound markedsføring død?

Det finnes utallige måter å markedsføre sin bedrift eller sine produkter på, men hvordan skal man vite hvilken strategi som er best? Du har sikkert hørt om inbound og outbound markedsføring, men du vet kanskje ikke at forskjellene mellom disse er ganske store? Er du usikker, er det bare å lese videre!

Hva er inbound markedsføring?

Inbound markedsføring har som mål om å tiltrekke seg kunder og deres oppmerksomhet istedenfor å «pushe» sin bedrift på kundene. Her brukes SEO, innholdsmarkedsføring og sosiale medier i kombinasjon med en kreativ tankegang, som tilsammen skal vekke kundens oppmerksomhet. Målet er å øke antall konverteringer, trafikk og engasjement gjennom eide og fortjente kanaler.

Inbound markedsføring kommuniserer informasjon som kunden oppfatter som relevant og verdifullt. Istedenfor å mate på med «outbound markedsføring» (dette blir forklart videre), eksempelvis bannere, bilder og videoer som oppfattes mer som uinteressant enn engasjerende, vil inbound marketing ta utgangspunkt i at reklamen blir innholdet. Dette kan gjøres gjennom organisk materiale gjennom en søkemotor som tar kunden til ett velformulert blogginnlegg. Ved å komme med nyttig informasjon om produktet du selger i ett slikt innlegg, vil dette være nyttig for kunden som søker informasjon rundt det de ønsker å kjøpe. Her kan man lede kunden gjennom sin kjøpsreise, ved å komme med innhold de ønsker å få servert.

Forskjellen på eide og fortjente mediekanaler

For å forstå inbound markedsføring må man ha en oversikt over forskjellen på eide og fortjente medier. Disse to brukes aktivt for å engasjere potensielle kunder.

Eide mediekanaler er kanaler bedriften i hovedsak selv eier og har kontroll over, som en Facebook profil eller egen nettside. Samtidig er ikke dette det samme som nettsamfunnet til bedriften, der dette er et fortjent medie. Her har man full kontroll over når, hvor, og hva som skal postes av innhold.

Fortjente mediekanaler er den omtalen man har fortjent og opparbeidet seg gjennom hardt arbeid. Dette kan være omtaler i artikler eller på sosiale medier. Her skapes det en verdi gjennom et sosialt medium for å få frem engasjement, som en kan høste verdi av.  Det er mindre grad av kontroll på når og hvor innholdet blir postet, men det er som en belønning for hardt arbeid satt i inbound markedsføring.

Hva med outbound markedsføring?

I forhold til inbound markedsføring vil outbound markedsføring ha større fokus på salg enn økt oppmerksomhet rettet mot merket. Her settes annonser der man tror kunden vil være, dette kan for eksempel være videoer, bannere eller e-mail markedsføring. Merket prøver ofte å overtale kunden til at de MÅ ha produktet, og kan lokke med rabatterte priser eller kupong-koder for å lokke kunder inn. Ulempen med dette er at det ofte oppleves som støyende, forstyrrende og lite personlig i markedsføringen. Dermed begynner fler å se på denne måten å promotere på som utdatert.

Medier som blir brukt her er ofte betalte-medier. Dette innebærer at bedriften betaler for, eksempelvis, annonser på Facebook eller betalte omtaler på Instagram. Det er verdt å notere seg at markedsføring på sosiale medier er gode markedføringsstrategier, selv ved inbound markedsføring og kan få fart på en kampanje.

Er outbound markedsføring død?

Inbound og outbound markedsføring oppfyller hver for seg ulike behov. På en side vil inbound markedsføring kan generere mer potensielle kunder og en mer solid og stabil strøm med leads. På en annen side kan outbound markedsføring gi en rask og stor økning i salg på kort tid.

Det kan sies at outbound markedsføring enklere kan få en ny bedrift opp på markedet, gjennom nyhetbrev og PPC markedsføring. Derimot det kan lønne seg å bruke SEO, slik inbound markedsføring benytter seg av, i det lange løp. Ved å bruke en kombinasjon av begge disse strategiene, i ulike stadier av en bedrift, kan man få gode resultater i fremtiden. Samtidig er det få som anbefaler å bare satse på outbound markedsføring der målet ofte er mest mulig salg. Dette kan kanskje lønne seg i en vanskelig eller stille periode, men ikke som eneste strategi året rundt.

Fordeler med inbound markedsføring

Mulig å nå riktig målgruppe med riktig innhold: Ved å fokusere på å få riktig informasjon til riktig segment vil du få svært fornøyde kunder. De får det de leter etter, og konverterer deretter.

Tilliten vil øke: Inbound markedsføring handler om å gi informasjonen kunden søker på en kreativ måte, og det er ikke om å gjøre å sette flest annonser på siden for å få flest salg. Dette er mindre aggressivt for kunden, og tilliten til at produktet faktisk er egnet til dem øker. Ved å ha en markedsføring som føles personlig for hvert enkelt kunde, vil dette føre til ett mer personlig forhold mellom kunden og merket, noe som igjen kan føre til lojale kunder.

Økonomisk lønnsomt: Det er langt mer økonomisk å benytte seg av eide mediekanaler enn å betale store summer for å bli promotert av andre. Det koster lite å sette opp egen blogg eller kontoer på sosiale medier, og vil til gjengjeld ha store gevinster.

Kilder:
https://www.avidlyagency.com/no/growthhub/buyers-journey-inbound-marketing
https://www.marketing-schools.org/types-of-marketing/inbound-marketing.html
https://www.optimizely.com/optimization-glossary/inbound-marketing/
https://www.animusrex.com/insights/2017-06-13-the-top-5-pros-and-cons-of-inbound-content-marketing
https://leadshuttle.com/is-outbound-marketing-dead/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *