Alt om Growth Hacking

Dersom du er interessert i markedsføring og utvikling av bedrifter har du helt sikkert hørt om «Growth Hacking», der dette er har tatt stor plass innen markedsføring den siste tiden. Dagens innlegg skal ta for seg følgende punkter:

  • Hvor kommer Growth Hacking fra?
  • Hva er Growth Hacking?
  • Hvordan benytte seg av det.
  • Fordeler og ulemper ved å bruke Growth Hacking.

Hvor kommer Growth Hacking fra?

Growth Hacking er et relativt nytt begrep som kommer fra Paypal markedsføreren Sean Ellis, som i 2011 satte ut en søknad for en slik «Growth Hacker». Han lette her etter noen som ikke bare kunne markedsføre, men som også hadde kunnskap innen produktutvikling, data og teknologi. Her var det mange som kunne identifisere seg med beskrivelsen han ga, og det ble ett tydeligere skille på Growth Hacking og tradisjonell markedsføring.

Hva er Growth Hacking?

Growth Hacking handler om å utnytte de ressursene man har på tvers av avdelingene, for å finne og beholde kunder for å oppnå vekst. Dette gjøres gjennom kreativitet på sosiale medier samt å analysere disse dataene. En kan si at det å være en Growth Hacker er en mellomting mellom en markedsfører og en koder. Man skal ikke være god på alt, men 20% av all kunnskap for å utføre 80% av arbeidet selv.

Denne fremstillingen av kunnskapen som kreves for å bli en Growth Hacker er senere blitt illustrert i en modell som kalles T-shaped player. Modellen er utviklet av David Guest i 1991, og har som hensikt å vise den idelle arbeidstakeren. Han skal ha generell kunnskap på mange områder, men være spesialist innen noen få.

Målet med Growth Hacking er å oppnå stor vekst samtidig som man holder seg til ett stramt budsjett. På grunn av ett mindre budsjett kan man ikke ta utnytte av større og dyrere markedsføringskanalene, og konkurrere på det store markedet som ved tradisjonell markedsføring. Derfor er det nødvendig å «hacke» seg frem til en lønnsom markedsføring og vekst, derav navnet «Growth Hacking».

I en artikkel publisert på nettsiden Grow With Ward, skrevet av Ward van Gasteren, står det beskrevet 5 ulike skiller mellom tradisjonell markedsføring og Growth Hacking:

  1. En Growth Hacker bruker hele trakten til AARRR-modellen- der markedsførere bare fokuserer på anskaffelse og bevissthet.
  2. En Growth Hacker kjører eksperimenter– han prøver ulike metoder for å finne frem til riktig, mens markedsførere holder seg til en metode.
  3. En Growth Hacker arbeider med fokus på data og teknologi– noe som ikke er tilfellet for flere markedsførings avdelinger.
  4. En Growth Hacker har teknologiske ferdigheter som inneholder blant annet programmering.
  5. En Growth Hacker er involvert i produksjonen av produktet, ettersom de også må fokusere på kundens aktivitet etter kjøp.

Hvordan benytte seg av Growth Hacking?

Growth Hacking handler, som tidligere nevnt, om å teste seg frem på utradisjonelle måter for å nå vekst. Men før du starter med Growth Hacking selv, må du stille deg disse spørsmålene:

  • Har jeg et produkt eller tjeneste som tilfredsstiller kundenes behov?
  • Vet jeg hvem min ideelle kunde er?
  • Har jeg koblet til mine Google Analytics?
  • Klarer jeg selv å utvikle og redigere min egen nettside?

Dersom du kan svare ja på disse spørsmålene ligger du godt ann til å starte med Growth Hacking. Dette er essensielle ferdigheter og informasjon som må være på plass før du starter.

For å skille gode ideer fra de dårlige, eller å sette gode vekststrategier for sin nettbutikk kan man bruke «The Pirate Funnel», også kjent som AARRR-modellen. Modellen er utviklet av Dave McClure, og går ut på at du kan analysere og bearbeide data rundt viktige deler av din nettbutikk. På denne måten kan du se hvor innsatsene dine fungerer og gir resultater, og hvor du ikke når frem.

Modellen deler ett selskap i seks ulike deler: Awareness, Aquisition, Activation, Revenue, Retention og Referral. En AARRR-modell for en nettbutikk kan for eksempel se slik ut:

Awareness: Kunden må bli oppmerksom på at merket eller bedriften finnes.
Aquisition: Her må folk finne nettsiden. Dette er typisk arbeid for en markedsfører gjennom sosiale medier og blogger.
Activation: Kunden må raskt forstå hva nettsiden går ut på, og hva de kan kjøpe eller oppnå på nettsiden. Besøkende skal få en «aha-opplevelse» på din nettside.
Revenue: Det skal være enkelt å kjøpe på din nettbutikk. Betalingsløsninger må være velfungerende og tydelige.
Retention: Her må det sørges for at kundene bli på din side, og forblir kunder hos deg.
Referral: Det skal være enkelt for kunder å anbefale deg videre til andre, gjennom review system på siden for eksempel.

Et eksempel på en nettside som har benyttet seg av Growth Hacking er for eksempel DropBox. De var en av de første bedriftene som benyttet seg av et henvisningsprogram der kunden selv var anskaffelseskanalen. DropBox tilbydde hver kunde 250MB ekstra lagring per venn som skaffet seg DropBox, noe som var enkelt gjort gjennom å dele en link via ulike sosiale medier. Dette var en stor suksess for DropBox, som vokste fra 100.000 brukere til 4 millioner på ett år!

Fordeler og ulemper ved Growth Hacking

SEO data – du kan få større innsikt i hvilke nøkkelord som presterer best på din nettside eller blogg, utnytt dette.

Merke anerkjennelse: få frem det som gjør merket eller produktet unikt ved å finne frem til et behov kunden selv lengter etter å få dekket. Her kan man se til konkurrentene sine for å se om det er ulike områder de ikke klarer å dekke med sine produkter og tjenester, som du kan ha en sjanse på.

Finn nye kunder- ved å analysere eksisterende data om dine kunder gjør det det enklere å finne frem til nye kunder, ved å se hvordan eksisterende kunder fant nettsiden og lignende. Denne informasjonen kan brukes til å tiltrekke seg nye kunder.

Krever ikke mange ressurser for å gjennomføre.

Kilder:

https://growwithward.com/what-is-growth-hacking/#start-with-growth-hacking
https://viral-loops.com/blog/dropbox-grew-3900-simple-referral-program/
https://medium.com/trapica/5-benefits-of-growth-marketing-3ed93bb44309
https://blog.socedo.com/the-5-growth-hacking-benefits-youre-overlooking/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *