Hvorfor du burde investere i SEO- for store og små bedrifter

Nylig leste jeg en artikkel skrevet av Neil Patel:» How to Do SEO for a “Tiny” Website That Doesn’t Have Any Visitors or Money«. Artikkelen er skrevet på hans egen nettside om hvordan man kan bruke SEO (Search Engine Optimization) for små nettsider. I mine studier på Høyskolen Kristiania har vi tatt kurs i både Google Analytics og Facebook annonsering og her har vi lært om viktigheten av SEO. 

https://infographicworld.com/seo-why-seo-important/

Først og fremst, hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization, og er en strategi og taktikk for å øke antall besøkende på ens nettside ved å få en høy plassering på resultatsiden av en søkemotor, som Google, Bing og Yahoo. 

Artikkelen til Neil Patel viser hvordan man kan benytte seg av SEO, viktigheten av dette, og ulike tips til hvordan sette en god strategi mot det. Jeg har her oversatt artikkelen og forbedret den med egne eksempler og innspill. 


I følge Neil Patel er en av de største unnskyldningene bedrifter bruker når de vurderer å investere tid og krefter i SEO at:

Nettsiden min er for liten for SEO.

Hans respons på dette er at selv om ingen er innom din nettside, skal du (og burde du) bruke tid på SEO. 

Hvorfor bruke SEO?  

Poenget med SEO er å gjøre nettsiden din mer synlig på nett, og dersom du ikke benytter deg av dette vil du ikke kunne nå frem til de du ønsker. Dette kan utgjøre store forskjeller der du enten kan få flere hundre klikk på nettsiden din, eller ikke få noe trafikk i det hele tatt.

I tillegg til dette er SEO den mest kostnadseffektive måten å drive markedsføring på for små bedrifter med lavere budsjett. Det å kjøre annonser kan ta opp mye av budsjettet, og det er derfor viktig å benytte seg av den billigste med størst effekt. Ikke nok med det, men kvaliteten på trafikken generert fra SEO er også bedre enn hva du hadde fått ved å kjøre en PPC kampanje. Organisk trafikk gir lesere som er mer interessert og engasjert enn ved betalt trafikk. 

Selv om du ikke vil se resultater med en gang ved å benytte seg av SEO, vil du kunne bygge et grunnlag slik at til og med gamle innlegg eller produkter vil få oppmerksomhet. 

SEO burde være en viktig del av din markedsføringsstrategi, og ved å benytte seg av dette kan selv en side uten besøk få en rekke trafikk og klikk. På en side tenker du kanskje at det å bruke eller sette opp SEO må være komplisert og tidkrevende, men slik er det ikke nødvendigvis. Her er en video som viser hvordan du kan implementere SEO til en side uten trafikk, med lavt budsjett:  

Utvikle en innholdsstrategi

Flere mindre bedrifter utvikler ikke en innholdsstrategi på grunn av at de tror det er for tidkrevende, noe det er, men det vil også være verdt det! Har du godt og relevant innhold som svarer på deg målgruppen søker etter, vil du komme langt. Dette kommer frem i en artikkel skrevet av Content Market Institute om hvordan lykkes med innholdsmarkedsføring, der de viser til at konverteringsraten er seks ganger høyere for de som benytter seg av innholdsmarkedsføring, enn de som ikke gjør det. 

Hvorfor lage en innholdsstrategi? 

I dag finnes det svar på alle spørsmål du kan tenke deg på internett. Du finner korte og presise svar, videoer, illustrasjoner og mye mer. Samtidig søker folk etter svar som er mer relevante og utfyllende. Det finnes mange blogger som legger ut innlegg knyttet til ulike emner, og ved å fordype seg i et emne og gi grundige og velformulerte svar på ulike spørsmål, skiller man seg ut og innleggene kan fort bli veldig populære. Slike innlegg sies til og med å være viktigere enn bruken av SEO, det er skrevet en artikkel om dette av Entrepreneur Europe :” Why Authoritative Content Is More Important Than SEO”.

Hvordan lage en innholdsstrategi? 

Det finnes to enkle steg som videre skal forklares:

  • Først, må du finne ut av hva du ønsker å skrive om.
  • Deretter, skriver du om det.
  1. Først må finne frem til hva du har å tilby, og hva folk søker etter.

Du må finne en gylden middelvei mellom:  Ditt produkt eller tjeneste og hva potensielle kunder søker etter. Mellomveien mellom dette vil forme kjernen i din innholdsplan. Hvis du gjør dette riktig vil du treffe de som er i søke-delen av sin kjøpsprosess.

En god måte å finne gode innholdsideer på er ved å gå på Yelp eller anmeldelser på Google. Her kan du klikke deg inn på en bedrift som ligner på din, og ser på deres dårlige anmeldelser. Ved å gjøre dette kan man identifisere kundens usikkerheter og hva de er redde for, og deretter love dem å løse disse problemene. 

Et eksempel på dette er dersom du eier et bilverksted og ønsker å se hva du kan tilby som dine konkurrenter mangler. Jeg gjorde et søk mot bilmekanikere i mitt nærområde og fant ut av at ett av verkstedene hadde fått mye anmeldelser om dårlig service. Med flere tomler opp på de samme påstandene var det tydelig at dette var et problem for kundene. I tillegg til dette ble det nevnt at det oppleves som en dyr pris for tjenesten. 

Her er det relevant å få frem at hos deg kan folk få fikset sin bil for en rettferdig pris, og med hyggelig service. Dette er altså områder du kan få frem ved å skrive litt om på din nettside, for å forsikre kunder om at dette ikke er problemer hos deg.

Det kan også være nyttig å se på de positive anmeldelser, der det kommer frem hva folk setter pris på at man kan finne hos en bedrift. Kommer det frem at det er viktig at servicen er rask? Er det bra at man kan bestille på nett? Har du et venterom kundene kan vente i ved raske henvendelser? Dette er også viktig å få frem, der dette er det folk kan søke etter når de skal finne ut hvor de skal fikse sin bil. 

2. Lag innhold rundt dette

Her skal du skrive innholdet, basert på hva du har funnet ut av er viktig.

Den beste måten å skrive innhold på er å skrive en lengre tekst, med relevant stoff. Ikke skriv en kort artikkel på 300 ord, det holder ikke. For å få innholdet ditt til å bli relevant og for å holde kundens oppmerksomhet må du produsere lengre, innholdsrike tekster.

Tips for å bygge en suksessfull innholdsstrategi

Her er noen nyttige tips for å bygge en innholdsstrategi som funker best for deg: 

Først, ikke overvelde deg selv. Du trenger ikke sette opp en blogg, sette opp e-mail lister og legge ut innhold på sosiale medier samtidig. 

Det er bedre å fokusere på en type innhold av gangen. Blogging er for eksempel en enkel måte å få innhold ut på, og er kostnadseffektivt. Her kan det være smart å lese seg opp på det som kalles “long-tail keywords”. Her kan lenger nøkkelord med mindre konkurranse, gi deg en høy posisjon i søk. Istedenfor “bil mekaniker”, som har mange søk og klikk hver dag, vil “ beste bilmekaniker nær meg” være bedre. Selv om færre søker på dette vil ditt innlegg kanskje komme opp først og gi deg mer trafikk. 

Hold deg til en timeplan. Hvis du har som mål om å publisere to blogginnlegg i uken, så må du prøve å gjøre dette. 

Prøv ulike medier. Når du har mestret blogging kan du bevege deg over til en annen måte å publisere innhold på.  

Til slutt, del innholdet ditt! Det gjelder ikke å bare produsere innhold, du må også dele det. Hvis du ikke deler det, vil du ikke få trafikk og det vil heller ikke være synlig i søkemotorer. 

Du kan dele innholdet ditt på store plattformer som Facebook og Twitter, men man skal heller ikke glemme mindre nisje plattformer som kan være enklere å nå ut til folk på. Et eksempel på dette kan være Quora

https://theiuvo.com/5-content-marketing-trends-for-2019/

Før vi går videre er det viktig å huske at man ikke skal hoppe over prosessen om å lage en solid strategi. Research og strategi er det viktigste når det kommer til en vellykket SEO. Hvis du bruker lenger tid på å finne frem til en god strategi, vil du bygge et grunnlag for noe som kan nå nye høyder.
Så ikke vær lat her, gi strategien din god tid og det vil lønne seg i det lange løp. 

Skaff deg følgere

Det er viktig å utvikle en følger-base, med interaksjon og engasjement istedenfor å bruke dette som et enveis medium der reklamer og kampanjer blir sendt ut til følgerne. Ved å kommunisere med dine kunder i kommentarfelt eller i ulike sosiale medier kanaler, skaper dette engasjement fra kunden.

Dette har mye å si for SEO, der lojale og fornøyde kunder vil generere trafikk, de vil stole på bedriften og dermed generere salg. Det er derfor viktig å ha en personlig tilnærming til dine kunder for å bygge tillit, som er avgjørende for din bedrift. 

Optimalisere siden din for telefon

Det er ekstremt viktig å ha en nettside som funker like bra på datamaskin som på telefon, og her er det viktig å utvikle en mobil-versjon av nettsiden din. Her er noen ting å tenke på: 

Design for feit tommel. Det er irriterende for kunder om nettsiden har for små knapper slik at de trykker seg inn på feil sider, dette kan også føre til feil i dine analyser på Google Analytics der kunder går inn på sider de ikke ønsker. Lag større knapper!

Ikke bruk pop-ups. Google liker ikke om du bruker pop-ups som krever at du krysser deg ut av dem. Play it safe, og ikke bruk disse og styr heller mot pop-ups som kommer opp dersom kunden trykker på noe. 

https://www.vicimediainc.com/mobile-optimization-option-or-necessity/

Konklusjon

Du trenger ikke en stor nettside med trafikk for å få SEO sine goder. Det gjelder bare å starte, og deretter bygge seg oppover. 

Der man kan betale for å få hjelp med SEO, kan det ofte være enklere å gjøre det selv, samt mer kostnadseffektivt. På denne måten utvikler man også kunnskap som kan kan bygge på senere.

En nettside er avhengig av SEO, på samme måte som en plante er avhengig av vann for å overleve. Det er et behov man må ta tak i tidlig, ellers vil planten fort dø. 

Kilder:
https://neilpatel.com/blog/how-to-do-seo-for-a-tiny-website-that-doesnt-have-any-visitors/

https://contentmarketinginstitute.com/2015/03/buy-in-conversation-content-marketing/

https://www.entrepreneur.com/article/241258

4 kommentarer til «Hvorfor du burde investere i SEO- for store og små bedrifter»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *