Tise som delingsplattform

I dagens stadig mer konkurransebaserte marked går fler og fler bedrifter over til digitale plattformer for å utvikle ett forsprang og konkurransedyktighet på markedet. I følge en artikkel skrevet i Forbes av Peter Bendor-Samuel viser han at noen av verdens ledende selskaper (Apple, Facebook, Google og Salesforce) er plattform-baserte. I Norge har vi selskaper som Finn, Vipps og Uber som er populære plattformtjenester blant brukerne.

Men hva er egentlig digitale plattformer?
Digitale plattformer er en forretningsmodell som viderefører tradisjonelle verdikjeder, og skal legge til grunn for nye verdier for bedriften. Gjennom å legge til rette for transaksjoner mellom to parter kommer disse verdiene frem.

Tise

Tise er enda en slik plattform som er blitt tatt godt i mot av de norske forbrukerne. Tise er en norsk etablert app startet av gründeren Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss, og ble lansert i 2016. Ikke lenge etter lanseringen ble Jenny Skavlan Creative Director for appen, og på 3,5 år har de klart å få over 800 000 brukere på sin app. Plattformen gjør det enkelt for forbrukere å kjøpe brukt, mens det er en enkel måte å selge unna ting man ikke lenger behøver. På mange måter kan dette minne om Finn.no, men i kontrast med Finn har Tise fokus på å gjøre handelen så enkel som mulig for sine kunder, og med stort fokus på bærekraftighet og miljø. Der det er lite sortering av det som selges på Finn, har Tise derimot satt stort fokus på å samle «Editors pick» eller «Dagens mest populære». Dette er filtere som gjør det enklere og morsommere for appens brukere å finne noe å kjøpe, istedenfor å bla seg gjennom sider på sider med gamle t-shorter.

Hvem er aktørene?

Tise har en side på sin app som heter Cash Store, der brukeren kan benytte opptjente «Tise Cash» til å få ulike tilbud fra Tise sine aktører. Noen av disse er Storytel, EVO, SF kino, Viaplay og Norgesenergi. I tillegg til disse store aktørene er kundene også store aktører for Tise. Både de som selger sine ting på Tise, og selvfølgelig de som kjøper klær og gjenstander her. Hovedmålgruppen til Tise er kvinner i alderen 18-35 år, men det er ikke alltid gitt at ønsket målgruppe er nøyaktig.

Hva gjør Tise for å senke transaksjonskostnadene?


Transaksjonskostnader er alle steg som må til fra ideen om et kjøp, til at forbrukeren har gjennomført kjøpet av den aktuelle varen. Dette kan deles inn i 6 steg i følge Arne Krokan. De omtalte kostnadene behøver ikke nødvendigvis å være økonomiske kostnader, men kan også være kostnader som tid og energi.

Søkekostnader
Dette viser til at vi prøver å finne frem til det mest aktuelle alternativet til å dekke våre behov. Dersom vi har et behov om å kjøpe brukt på nett, så vil det oppstå en søke-aksjon for å finne frem til de alternativene som finnes på markedet. Fort vil det kunne komme opp både Finn.no og Tise, der disse er de to ledende aktørene på dette markedet. Tise som app har mulighet til å knyttes opp til Facebook, og har større sjanse for å redusere søkekostnadene dersom appen kommer opp i egen Facebook feed.

Informasjonskostnader
Her prøver vi å samle inn mer detaljert informasjon om plattformen og hva den går ut på. Kanskje det er viktig for forbrukeren at appen har et fokus på bærekraft, og det er her vi får en bredere forståelse av plattformen som helhet.
Det kan også være viktig for forbrukeren å vite informasjon om produktet; pris, leverandør, frakt, størrelse, farge osv. Tise har ett enkelt og minimalistisk oppsett som gjør det enkelt for kjøper å se all informasjon om produktet de ønsker å kjøpe. Det er satt opp slik at den som selger ett produkt kan fylle inn informasjon i ulike «bokser» i appen, der man kan velge både kategorier til produktet, størrelse, merke osv. Dette gjør det enklere for selger å huske hva slags informasjon som er nyttig å få med seg, noe som vil gjøre det enklere når kjøper skal lete etter informasjon.

Forhandlingskostnader
Hva må jeg betale? Her er varens pris en viktig faktor, og dette vil stå synlig i annonsen for hvert produkt der dette må oppgis for å kunne legge ut et produkt for salg. Prisen er gitt av selger, og det er ingen retningslinjer mot forhandling og pruting på varen. Det er mulig at prisen inkluderer frakt av varen, mens det i andre tilfeller er kjøper som står ansvarlig for p betale for frakt av egen vare. Gjennom en meldings-funksjon i appen er dette mulig å diskutere og forhandle, for at begge parter skal bli fornøyd.

Beslutningskostnader
Dette steget handler om hvordan man skal bestemme seg når man står ovenfor et aktuelt kjøp. Det som gjør Tise-appen sikker og trygg er at man kan velge å betale gjennom Safe Payment som sikrer at du får varen din, og at selger får sine penger. Dette gjør at mye av bekymringene rundt å bli svindlet på nettet forsvinner, der Tise tar seg av at handelen er trygg dersom du benytter denne tjenesten.

Evalueringskostnader
Dette oppstår etter vi har mottatt varen, og er en evaluering av varen og kjøpet som helhet. Sto varen opp til forventningene? Kom varen frem i tide? Var kjøpet en positiv opplevelse? Det er mulig å gi en vurdering til personen du kjøpte varen av, slik at personen får en god «score» som gjør han/hun mer troverdig ved senere salg.

Tvangskostnader
Hva skjer dersom varen ikke var som den var avbildet eller beskrevet, og man ønsker å få tilbake penger? Dersom transaksjonen har foregått gjennom Safe Payment (som nevnt over) vil det være mulig for Tise å hjelpe til i en slik situasjon. Dersom kjøpet har foregått gjennom andre betalingsmetoder vil det være forbrukerkjøpsloven som gjelder for privatpersonen som ønsker å klage.

Kort oppsummert løser Tise mange av disse transaksjonskostnadene med sitt ryddige og informative oppsett, med en bærekraftig og gode etiske holdninger hjelper det appen å få mange faste brukere.


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *